top of page
unsplash-community-NgeQVdpyzm0-unsplash.jpg

Szkoła Facylitacji Pathways

Pierwsza w Polsce Szkoła Facylitacji

Doświadczenie, które zmienia

Nasza Szkoła to nie tylko teoria i narzędzia. To przede wszystkim doświadczenie – siebie w roli facylitatora, uczestnika i członka grupy.


Dzięki temu wiedza staje się Twoją realną kompetencją.


To nie jest zwykły kurs. To doświadczenie, które zmienia.

unsplash-community-LXNeAXLZX7A-unsplash.jpg
unsplash-community-LXNeAXLZX7A-unsplash.jpg

Moduł I - początek pracy z grupą

W pierwszym etapie uczestnicy budują fundamenty pracy z grupą – uczą się tworzyć kontakt, zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Poznają definicję facylitacji, rolę facylitatora oraz pierwsze narzędzia do otwierania procesu grupowego. Moduł obejmuje też praktyczne warsztaty, facylitacje z feedbackiem i ćwiczenia rozwijające samoświadomość prowadzącego.

Podejście i metody pracy

Program realizowany jest metodą uczenia się przez doświadczenie. Większość zagadnień uczestnicy poznają w dwóch krokach:

  1. wprowadzenie teoretyczne,

  2. praktyczne ćwiczenia warsztatowe z wykorzystaniem konkretnych narzędzi facylitacyjnych.

Tym samym uczestnicy nie tylko uczą się o metodach i modelach pracy z grupą, ale również doświadczają ich w praktyce, ćwicząc facylitację „na żywo” i działając w realnym procesie grupowym. Dzięki temu program rozwija kompetencje facylitatora na dwóch poziomach jednocześnie:

  • operacyjnym (jak prowadzić grupę),

  • metapoziomowym (jak być uważnym na siebie i grupę jako system, jak reflektować swój wpływ i styl działania).

Uczestnicy nie tylko poznają dynamikę procesu grupowego, ale również uczestniczą w niej osobiście – doświadczając, jak ich własne reakcje, emocje i postawy wpływają na grupę. To jeden z najgłębszych aspektów programu, pozwalający na rozwój zarówno kompetencji facylitacyjnych, jak i osobistej samoświadomości.

Program Szkoły Facylitacji

Moduł 1

Początkowe etapy pracy z grupą

Dzień 1: Fundamenty facylitacji i kontakt z grupą

  • Wprowadzenie do facylitacji – czym jest, gdzie i kiedy ją stosować?

  • Trzy tryby działania facylitatora: Hierarchiczny, Współpracujący, Autonomiczny (Heron)

  • Co motywuje ludzi? (badania D. Pinka) – znaczenie dla facylitatora

  • Potrzeby grupy na początkowym etapie

  • Budowanie klimatu zaangażowania i bezpieczeństwa

  • Pytania FAT jako narzędzie otwierające

  • Modele facylitacji: Casey, Roberts, Salamon

  • Rozgrzewki: emocjonalne, intelektualne, ukierunkowane na cel

Moduł 2

Praca z oporem i trudnymi sytuacjami w grupie

Dzień 1: Opór w grupie i techniki aktywizujące

  • Faza burzy – przejawy oporu i dynamika tej fazy

  • Techniki aktywizacji w zależności od potrzeb grupy i procesu:

  • Praca z trudnymi emocjami: cisza, agresja, cynizm, płacz, bierność

  • Facylitowanie fragmentów programu przez uczestników – ćwiczenia indywidualne

Moduł 3

 Zamykanie procesu i praca z dojrzałą grupą

Dzień 1: Domykanie procesu grupowego

  • Ryzyka i zagrożenia fazy zakończenia

  • Kluczowe elementy domknięcia: podsumowanie, docenienie, dokończenie tematów, przygotowanie do pracy poza grupą

  • Emocje w zakończeniach – ich rozpoznawanie i techniki reagowania

  • Rola czasu i postawy facylitatora jako wzorca

  • Ćwiczenia facylitacyjne uczestników – sesje indywidualne i feedback

Dla kogo jest nasza Szkoła?

  • Menadżerów i Liderów
  • specjalistów ds. HR (w tym HR Biznes Partnerzy, HR Managerzy)
  • Menadżerów Projektów
  • Scrum Masterów i Agile Coachów
  • Trenerów,
  • Konsultantów,
  • Coachów
  • Do wszystkich osób, które na co dzień: prowadzą spotkania, rozwiązują trudne sytuacje w grupie/zespole, pomagają podejmować decyzje, wspierają efektywność spotkań grup/zespołów.

Szkoła skierowana jest do osób posiadających 3 lata doświadczenia w pracy z grupą lub zespołem.

Cele edukacyjne Szkoły Facylitacji

Uczestnik Szkoły Facylitacji Pathways rozwinie i udoskonali umiejętność samodzielnego planowania i prowadzenia procesów facylitacyjnych w pracy z grupą, poprzez poznanie i praktyczne zastosowanie narzędzi, modeli oraz postaw facylitacyjnych, co potwierdzi przeprowadzeniem facylitacji z realnej sytuacji i uzyskaniem feedbacku od prowadzących i grupy.

Efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji

Metoda walidacji

Rozpoznawanie etapów procesu grupowego i adekwatne reagowanie na zachowania uczestników

Uczestnik potrafi nazwać i opisać fazy procesu grupowego oraz wskazać przykłady zachowań uczestników typowych dla danej fazy. Uzasadnia swoje działania facylitacyjne w odniesieniu do dynamiki grupy.

Prezentacja nt. dynamiki grupowej,

 

Obserwacja podczas facylitacji

 

Test teoretyczny

Analiza opisu case study, rozmowa z walidatorem

Umiejętność projektowania spotkania facylitowanego z uwzględnieniem celu, struktury i potrzeb grupy

Tworzy logiczny i spójny plan spotkania z wyraźnie określonym celem, strukturą i przebiegiem. 

​Uzasadnia dobór konkretnych narzędzi i metod w kontekście celu i grupy.

Obserwacja podczas facylitacji

 

Analiza opisu case study, rozmowa z walidatorem

Umiejętność prowadzenia facylitacji w sposób angażujący i wspierający współodpowiedzialność uczestników

Uczestnik potrafi aktywnie angażować grupę, dzielić odpowiedzialność i reagować na potrzeby uczestników.

Obserwacja podczas facylitacji

 

Analiza opisu case study, rozmowa z walidatorem

Świadome dobieranie i stosowanie narzędzii facylitacyjnych

Uczestnik trafnie dobiera narzędzia do kontekstu, celu i fazy spotkania.

Potrafi wyjaśnić, dlaczego dane narzędzie zostało zastosowane i jaki był jego wpływ na grupę.

Obserwacja podczas facylitacji

 

Analiza opisu case study, rozmowa z walidatorem

 

Test teoretyczny

Znajomość i świadome stosowanie wybranych modeli dynamiki grupowej oraz interwencji facylitacyjnych

Uczestnik potrafi wskazać i opisać co najmniej jeden model procesu grupowego oraz co najmniej jeden model interwencji facylitatora.

Potrafi samodzielnie zidentyfikować obszary do rozwoju i zaplanować kroki rozwojowe.

Test teoretyczny

Umiejętność budowania warunków bezpieczeństwa psychologicznego w grupie

Uczestnik tworzy klimat otwartości i uważności na potrzeby uczestników.

Reaguje na sytuacje trudne w sposób wspierający i nieeskalujący.

Obserwacja podczas facylitacji

bottom of page