
Szkoła Facylitacji Pathways
Pierwsza w Polsce Szkoła Facylitacji
Doświadczenie, które zmienia
Nasza Szkoła to nie tylko teoria i narzędzia. To przede wszystkim doświadczenie – siebie w roli facylitatora, uczestnika i członka grupy.
Dzięki temu wiedza staje się Twoją realną kompetencją.
To nie jest zwykły kurs. To doświadczenie, które zmienia.

Podejście i metody pracy
Program realizowany jest metodą uczenia się przez doświadczenie. Większość zagadnień uczestnicy poznają w dwóch krokach:
-
wprowadzenie teoretyczne,
-
praktyczne ćwiczenia warsztatowe z wykorzystaniem konkretnych narzędzi facylitacyjnych.
Tym samym uczestnicy nie tylko uczą się o metodach i modelach pracy z grupą, ale również doświadczają ich w praktyce, ćwicząc facylitację „na żywo” i działając w realnym procesie grupowym. Dzięki temu program rozwija kompetencje facylitatora na dwóch poziomach jednocześnie:
-
operacyjnym (jak prowadzić grupę),
-
metapoziomowym (jak być uważnym na siebie i grupę jako system, jak reflektować swój wpływ i styl działania).
Uczestnicy nie tylko poznają dynamikę procesu grupowego, ale również uczestniczą w niej osobiście – doświadczając, jak ich własne reakcje, emocje i postawy wpływają na grupę. To jeden z najgłębszych aspektów programu, pozwalający na rozwój zarówno kompetencji facylitacyjnych, jak i osobistej samoświadomości.
Program Szkoły Facylitacji
Moduł 1
Początkowe etapy pracy z grupą
Dzień 1: Fundamenty facylitacji i kontakt z grupą
-
Wprowadzenie do facylitacji – czym jest, gdzie i kiedy ją stosować?
-
Trzy tryby działania facylitatora: Hierarchiczny, Współpracujący, Autonomiczny (Heron)
-
Co motywuje ludzi? (badania D. Pinka) – znaczenie dla facylitatora
-
Potrzeby grupy na początkowym etapie
-
Budowanie klimatu zaangażowania i bezpieczeństwa
-
Pytania FAT jako narzędzie otwierające
-
Modele facylitacji: Casey, Roberts, Salamon
-
Rozgrzewki: emocjonalne, intelektualne, ukierunkowane na cel
Moduł 2
Praca z oporem i trudnymi sytuacjami w grupie
Dzień 1: Opór w grupie i techniki aktywizujące
-
Faza burzy – przejawy oporu i dynamika tej fazy
-
Techniki aktywizacji w zależności od potrzeb grupy i procesu:
-
Praca z trudnymi emocjami: cisza, agresja, cynizm, płacz, bierność
-
Facylitowanie fragmentów programu przez uczestników – ćwiczenia indywidualne
Moduł 3
Zamykanie procesu i praca z dojrzałą grupą
Dzień 1: Domykanie procesu grupowego
-
Ryzyka i zagrożenia fazy zakończenia
-
Kluczowe elementy domknięcia: podsumowanie, docenienie, dokończenie tematów, przygotowanie do pracy poza grupą
-
Emocje w zakończeniach – ich rozpoznawanie i techniki reagowania
-
Rola czasu i postawy facylitatora jako wzorca
-
Ćwiczenia facylitacyjne uczestników – sesje indywidualne i feedback
Dla kogo jest nasza Szkoła?
-
Menadżerów i Liderów
-
specjalistów ds. HR (w tym HR Biznes Partnerzy, HR Managerzy)
-
Menadżerów Projektów
-
Scrum Masterów i Agile Coachów
-
Trenerów,
-
Konsultantów,
-
Coachów
-
Do wszystkich osób, które na co dzień: prowadzą spotkania, rozwiązują trudne sytuacje w grupie/zespole, pomagają podejmować decyzje, wspierają efektywność spotkań grup/zespołów.
Szkoła skierowana jest do osób posiadających 3 lata doświadczenia w pracy z grupą lub zespołem.
Cele edukacyjne Szkoły Facylitacji
Uczestnik Szkoły Facylitacji Pathways rozwinie i udoskonali umiejętność samodzielnego planowania i prowadzenia procesów facylitacyjnych w pracy z grupą, poprzez poznanie i praktyczne zastosowanie narzędzi, modeli oraz postaw facylitacyjnych, co potwierdzi przeprowadzeniem facylitacji z realnej sytuacji i uzyskaniem feedbacku od prowadzących i grupy.
Efekty uczenia się
Kryteria weryfikacji
Metoda walidacji
Rozpoznawanie etapów procesu grupowego i adekwatne reagowanie na zachowania uczestników
Uczestnik potrafi nazwać i opisać fazy procesu grupowego oraz wskazać przykłady zachowań uczestników typowych dla danej fazy. Uzasadnia swoje działania facylitacyjne w odniesieniu do dynamiki grupy.
Prezentacja nt. dynamiki grupowej,
Obserwacja podczas facylitacji
Test teoretyczny
Analiza opisu case study, rozmowa z walidatorem
Umiejętność projektowania spotkania facylitowanego z uwzględnieniem celu, struktury i potrzeb grupy
Tworzy logiczny i spójny plan spotkania z wyraźnie określonym celem, strukturą i przebiegiem.
Uzasadnia dobór konkretnych narzędzi i metod w kontekście celu i grupy.
Obserwacja podczas facylitacji
Analiza opisu case study, rozmowa z walidatorem
Umiejętność prowadzenia facylitacji w sposób angażujący i wspierający współodpowiedzialność uczestników
Uczestnik potrafi aktywnie angażować grupę, dzielić odpowiedzialność i reagować na potrzeby uczestników.
Obserwacja podczas facylitacji
Analiza opisu case study, rozmowa z walidatorem
Świadome dobieranie i stosowanie narzędzii facylitacyjnych
Uczestnik trafnie dobiera narzędzia do kontekstu, celu i fazy spotkania.
Potrafi wyjaśnić, dlaczego dane narzędzie zostało zastosowane i jaki był jego wpływ na grupę.
Obserwacja podczas facylitacji
Analiza opisu case study, rozmowa z walidatorem
Test teoretyczny
Znajomość i świadome stosowanie wybranych modeli dynamiki grupowej oraz interwencji facylitacyjnych
Uczestnik potrafi wskazać i opisać co najmniej jeden model procesu grupowego oraz co najmniej jeden model interwencji facylitatora.
Potrafi samodzielnie zidentyfikować obszary do rozwoju i zaplanować kroki rozwojowe.
Test teoretyczny
Umiejętność budowania warunków bezpieczeństwa psychologicznego w grupie
Uczestnik tworzy klimat otwartości i uważności na potrzeby uczestników.
Reaguje na sytuacje trudne w sposób wspierający i nieeskalujący.
Obserwacja podczas facylitacji
